Organizacja przyjęć #1




Ważnym elementem życia towarzyskiego, są wszelkiego rodzaju przyjęcia. Zarówno te służbowe i towarzyskie, służą budowaniu więzi i zacieśnieniu znajomości. 


Aktualnie przyjęcia są zakazane z powodu epidemii koronawirusa, ale zostając w domu warto wykorzystać wolny czas na zbliżenie z protokołem dyplomatycznym i etykietą towarzyską.


Organizacja oficjalnych przyjęć jest bardzo trudna i wymaga ogromnej wiedzy z zakresu protokołu i s-v. Należy wiedzieć jak prawidłowo zaprosić gości, jak ich rozsadzić, wybrać odpowiednie menu. Jest to nie lada wyzwanie tym bardziej, że przyjęcia z udziałem szefów państw nie zostają niezauważone przez media.  

Często przyjęcia są organizowane po to by podziękować komuś i uhonorować jakąś osobę. Jest to idealna okazja by pokazać się z jak najlepszej strony na gruncie nieformalnym zarówno dla gospodarza jak i dla gościa. 



Najważniejsze przyjęcia dyplomatyczne:

1. Koktajl - jest to przyjęcie, które odbywa się na stojąco i trwa ok. 2 godziny. Odbywa się zazwyczaj w godzinach popołudniowych i nie trzeba pojawiać się punktualnie. Podczas koktajlu serwowane są drobne przekąski i napoje.

2. Przyjęcie typu koktajlowego - jest to przyjęcie, które różni się od koktajlowego tym, że odbywa się w godzinach późniejszych i posiada bogatsze menu. 

3. Śniadanie (lunch) - wbrew temu co podpowiada logika, nie jest to spotkanie o poranku. Otrzymując zaproszenie na śniadanie musimy wiedzieć, że są to spotkania w godzinach popołudniowych. Można je rozpocząć nie później niż o 14. Jest to przyjęcie na siedząco, wśród niewielkiej ilości osób, na które przychodzimy punktualnie. Może mieć zarówno charakter oficjalny jak i nieoficjalny.

4. Obiad - jest to najbardziej uroczysta forma przyjęcia dyplomatycznego. Zaczyna się zazwyczaj o godzinie 20. Należy pojawić się punktualnie i założyć ubiór określony w zaproszeniu.

5. Przyjęcia bufetowe - to bardzo swobodna forma przyjęć. Osoby zaproszone przychodzą punktualnie i same się obsługują. Ta forma spotkań służy wymianie zdań między gośćmi.

6. Poranne śniadanie robocze - ten rodzaj spotkań przyszedł do Europy ze Stanów Zjednoczonych i rozpoczyna się w godzinach porannych: 7 lub 8. Zazwyczaj w trakcie konsumpcji rozmawia się o tematach towarzyskich, a dopiero przy kawie przechodzi się do głównego tematu spotkania. 


Oczywiście, gdy umawiamy się z przyjaciółką na śniadanie do restauracji to raczej nie mamy na myśli spotkania o godz. 14. Tak samo przyjęcie - ,,domówka" u kolegi ze studiów, również będzie ciężko umieścić w jakiejś formie przyjęć dyplomatycznych. Przyjęcia typowo towarzyskie rządzą się trochę innymi prawami. Nie są tak bardzo eleganckie ale ich cel jest taki sam - czyli budowanie więzi. Wiedza z zakresu przyjęć dyplomatycznych na pewno przyda się Wam podczas wszelkich spotkań biznesowych i oficjalnych. 



Źródło: Protokół dyplomatyczny i dobre obyczaje. Cezary Ikanowicz, Jan W. Piekarski

Komentarze

Popularne posty